Alla inlägg den 22 juni 2008

Av Therese - 22 juni 2008 16:59

Igår va jag och mamma ute med hundarna och agilitysetet. Det gick bra och Ebba var på hugget. Makea var okoncentrerad i lydnaden och skulle bara hålla 100% koll på vad Ebba höll på med. Senare lämnade vi Ebba och agilityn och gav oss ut i skogen för att låte Makea göra några sökskick. Lite olydig var hon då. Ville ha raka skick men hon stack 90grader höger, kallade in men Makea var i fullt sjå med sitt arbete och lyssnade inte, hon hittade mamma men utebliven belöning eftersom hon inte lyssnade på mig... I och för sig var vinden hård och vände håll hela tiden så det var ju inte lätt, men hit ÄR hit.... Nästa skick gick jättebra. 3 ville hon för långt i och jag kallade, denna gången kom hon! Skickade rakt och hon sprang rakt, upp på en sten och fick vinden i näsan! Att dom kan hålla koll på sina ben i så hög hastighet i skog! Och 4:e skicket blev jättebra. Så det var en bra träning. Det är ju bra att hon går för långt iblend så hon får lära sig att komma till mig fastän jag sagt sök, men hon tittar på mig liksom "Matte, Sök ÄR sök!" så fortsätter hon. Gullunge :)


Idag var jag och Emelie och tränade. Det regnade hela tiden, vilket jag tyckte bara var bra! Makea brdde sig inte ett skvatt om regn och skötte sig mycket fint! Ett bra pass. Läggandet under gång vet hon precis vad det är nu, är hon inte en ängel? Jag testade det på henne i fredags, körde någon gång igår och redan då kunde jag smått börja ta bort dubbelkomandot med handen. Idag la hon sig som en smäck! Men jag belönar med en gång och på så vis går jag inte ifrån henne, jag kan göra det, hon ligger. Men jag vill inte gå för fort fram, även om hon lär sig snabbt! Men nu är alltså alla momant i klass 1 introducerade för henne. Och det som kommer bli svårast känner jag är apporten. Hon tar på komando men släpper när hon känner för det... Kan ju ärligt säga att vi kört den väldigt lite så.... Platsliggning med Kaylee i 1minut utan problem :)


Lite agility fick hon köra med, tunnel, slalom och plattunnel med olika svängar och ingångar så hon lär sig handling. Slalomet var på 8 pinnar och inga som ellst problem.Till och med farten börjar komma in :) Hon kan missa en stolpe ibland när hon kommer i hög hastighet, tex från tunneln. Men hon försöker. Lilla lilla ängel blå :) Testade lite bakom- och framförbyten. Och det var inga problem :)


Blir bara nöjdare och njödare med henne, hon älskar att träna och hon är noga i sitt arbete. Hon VILL göra rätt! Ibland vill hon lite för mycket.. Men som sagt, det är INTE LITE motor i denna damen!!


Hemsidan får sig nu en helrenovering. Blev aldrig riktigt nöjd med utseendet på den nuvarande så jag gjorde om den helt. Färgerna den kommer gå i ser ni här på bloggen. Den är iprincip klar. Så håll utkik, dne kommer ut när som helst :)


Men nu är det FIKA!

Ovido - Quiz & Flashcards