Direktlänk till inlägg 9 september 2008

helgen

Av Therese - 9 september 2008 09:31

I fredags var det kalas, lilla mormor fyllde år :) Hundarna fick följa med. Ebba klarar sånt bra men Makea var lite stressad. Det var inte mycket folk men om alla ska hålla på och ropa på henne så får hon ingen ro. Och inte fan fattar dom vad LÅT HUNDARNA VARA betyder.. arg blev jag.. Sen skulle dom börja bråka med henne, då börjar hon skälla som dom vet att hon gör så blir dom arga för att hon skäller och skrämmer ugen på 6månader... ÅÅÅH varför kan dom inte bara låta henne vara när hon är lättstressad.. Aldrig mer på kalas med dom och makea iaf..


På lördagen var det lite slappdag. Fixade datorn från min fina trojanska flock.. som tvingade mig att formatera om hela datorn. Bilder och sånt ligger på min externa hårddisk och datorn har i princip bara internet nu. KOmmer inte lägga ner så mycket tid på den då jag planerar ett nytt inköp.


På söndagen var det dax för kalas här, mitt en månad efter ;) haha. Tack och lov har vi en övervåning så där stängde vi upp hundarna en stund. Makea var lite lugnare, det är ju hennes hem här så det är klart lite tryggare.


Så träning blev det ingen i helgen men igår så! Då blev det andra puckar. Pernilla, Nemo och Sigge kom hit på morgonen/förmiddagen och vi gick upp till fotbollsplanerna här uppe. Mackson och Nemos fick varsitt pass med ringträning först. Det är så bra när man kan gå för varandra och få tips! Även att kunna ta varandras hundar så man själv kan få se vilken fart som ser snyggast ut på sin egen hund och sånt. Duktiga var dom iaf!!


Sen körde vi lite uppvärmningslydnad innan vi komenderade varandra genom hela klass 1. Självklart körde vi med godis och hjälp till hundarna, dom är ju inte så gamla! Vi körde helt enkelt på den nivån vi själva låg på. Först ut var Makea och måste säga att jag var riktigt nöjd med henne. Hon höll ihop bra och tog skillnad på ställande och läggande! BRA! Lite godis mellan momenten och allt gick bra. Det ända var att det hade varit ett rådjur på planen innan som hade gett av sig väldigt god lukt så det var ett ställe på linförigheten som näsan gick i backen, sånt vill vi inte ha. Efter allt så tränade vi även lite fjärr, snygga lägganden från stå gör hon! Även tvärtom. Från ligg till sitt har hon förmåga att få fram rumpan, men det ordnar sig :)


Sen var det Nemo och även här gick det superbra!! Även läggandet under gång som han precis börjat lära sig! SÅ duktigt :) Om dom små syskonen forsätter i denna farten så är det en grym lydnadsdebut som väntar (om det inte blir för mycket trotsålder) haha.


Sen var det Sigges tur. Han har ju LP1 på fin-fina poäng och visste vad det hela handlade om!! Man såg verkligen att han tycker det är kul. Sen är det klart lite svårt när stora lillebrorsan tuggat av sitt koppel i desperat åtgärd för att få vara med.. Det blev lite störning men Nemo fick stanna med mig så sigge fick köra klart, haha.


Sen blev det lite försiktigt bus, vågade inte släppa Makea då jag vet hur lätt den tornadorn blir halt när hon leker med större hundar, och det passar ju inte så bra när det är sofiero i helgen! ;) 


Tack för gårdagen Pernilla :D


För övrigt så knapar vi på, Makea är nu 50cm hög och har hamnat på 21kg! Wohoo! Nu är dock hullet rätt bra så vi har börjat minska ner maten nu, vill ju inte ha en fet hund! Nordicfodret är rätt fett så..


Någon extrem trotsålder har inte riktigt kommit men nog tuffar hon till sig! Hon VET vad hon vill och är jävligt tyken och kaxig!! Hon blir inte heller lugnare ju äldre hon blir haha kanske tvärtom eller åtminstone på samma nivå! Hon är högt och lågt och ingenstans men överallt samtidigt! Helt galen tornado som passar mig som handen i handsken! En träningsnarkoman som jag fått lära mig att lugna. Hon är lite lättstressad men sansar sig bra efter en stund. Speciellt är det på nya lydnadsplaner eller på promenader i koppel. Det är nog mest för att hon har sån jäkla GO i sig så hon vill så mycket. Men på lydnadsplanen går det bra efter lite avkänning och så. På promenaderna gillar hon inte koppel, hon vill bara springa springa. Det börjar dock bli bättre även det! Efter mycket träning. Mer krävs dock.


Men nu ska jag ställa mig framför spegeln och träna min lilla tornado!! Ska bara hitta en spegel bra nog haha. Sen är det jobb ikväll.

 
 
Ingen bild

Esther/Nanook

9 september 2008 10:48

Hej Syster Yster!
Min matte blev nästan stum när hon läste din blogg. Hur Kan du vet hur jag är? För min matte trodde att du beskrev mig/Esther. Jag är visst väldigt lik dig i sättet.
Men det är ju inte så konstigt vi är ju syskon. Ses på Söndag. Kramar från Esther med familj.

 
Ingen bild

tezze

9 september 2008 12:15

Hej Esther!!

Haha va kul att dom är så lika! Riktiga tornados!! Det ska bli kul att träffas på söndag!
kraam

 
Nadia

Nadia

9 september 2008 14:55

Det låter som ett underbart träningspass!! Jag pratde med Pernilla igår och hon var super nöjd med dagen och det är verkligen så man blir avundsjuk ;0)
Det ska bli fruktansvärt kul att se er ute på tävlingsbanorna framöver jag tror ni kommer bli riktiga faror för konkurenterna!! Det skulle vara jätte kul att följa med och träna med er någon gång när jag mår bättre!!
Kramar från oss

http://nadiacaddy.wordpress.com

 
Ingen bild

Pernilla

10 september 2008 12:16

Hallo...tack själv för i måndags..ni är suveräna att se, supersnyggt!! Vi har mycket att lära!
Kramisar Pernilla & co

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Therese - 28 september 2008 16:54

Kommer inte ha kvar denna som standard blogg. Den kommer vara länkade fårn hemsidan tills jag fått min nya dator och uppdaterar hemsidan.   LÄNKA OM TILL MIN NYA BLOGG!!   http://ebbamakea.blogg.se/   söta änglar sussar sött <3 Makea är 10veckor ...

Av Therese - 28 september 2008 13:03

Makea har börjat kaxa till sig som bara den och har klättrat över Ebba i rang. Hon vaktar sina saker med livet. Speciellt sina ben. Idag tex, nu på morgonen så låg hon och jag i sängen, hon vid fotändan. Jag kollade på TV och Ebba vaknade ur mammas s...

Av Therese - 27 september 2008 15:23

ja inte för evig då kanske men det var Makeas livs sista valputställning! Och jag är nöjd med avslutningen och snart redo för den stora världen :P Vi var 6st tappra aussieägare som satt och frös i den starka kalla höstvinden. Domaren var försenad och...

Av Therese - 25 september 2008 10:48

Ibland kan man få en sån där stund på promenaden då man bara sätter sig på huk och myser med hundarna. Klappar om och viskar i örat hur fina dom är och hur mycket dom betyder för mig. Sånna dagar har jag, och jag tycker det är viktigt. Man ser hur he...

Av Therese - 24 september 2008 09:17

Japp, halkan är fixad! Det var jäkla kul!! Men det blir aldrig dåligt när man sätter Tezze i en bil utan vuxen där hon får gasa, bromsa, slira och snurra hur mycket som hellst med en bil! KAN det bli mer RÄTT!?! Nää... hihi. Körlektion har jag nu om ...

Ovido - Quiz & Flashcards