Alla inlägg den 21 september 2008

Av Therese - 21 september 2008 13:36

För igår kväll va jag sååå nära att ha det att bjuda på!! Att den blå kommit i trotsålder är nu ett faktum.. Igår stack hon efter sin första hare - UTAN att nita på mitt NEJ komando! Lätt att vara efterklok och inse att hon och Ebba har gått alldeles för många promenader tillsammans, Ebba triggar Makea på det och visar fin fint hur man ska göra... *muttrar* Hundkräk!! Inte heller kom hon på mitt KOM komando, nix inte en glimt av henne jag såg. Visslade och då kom hon med glädjande skutt, och sprang FÖRBI mig!! WHAAA va arg jag blev. Hon fick famene veta att jag inte tyckte om sånt. Envis som jag är också så var jag tvungen att leta fler djur! Kopplade henne och fick utan ett ord därifrån. Makea skämdes, svansen blev helt plötsligt en snygg aussie svans och jag hade en hund som gick fruktansfärt bra i koppel! :P haha. Såg en hare till som vi gick emot, hon fick ett litet framfall och en tillsägelse. Gick vidare, gjorde lite inkallning med mycket beröm!! Hon hade grymma reaktioner, haha. Såg sedan en hare till, gick emot den med en väldigt intresserad blå i snöret. Det räckte med en harkling från mig och hon la ner det. Ville spåra men GLÖM DET! Gick vidare, gjorde lite saker och vi myste lite grann. Man ska ju inte behålla sin ilska, hur svårt det än är för mig som gärna är långsint :P. Släppte henne efter en stund, hon ska ju lyssna även utan det där förbaskade snöret. Träffade en katt som ville upp till fight, jag skrämde bort den och sa "kom" till Makea och hon tvekade inte att välja MIG!! Lyckat!!


Gick vidare eftersom den blå inte hunnit göra sina behov. Hon va väldigt på sin vakt och jag såg att hon inte släppt det där med vilt än.... När vi gick upp mot området igen så träffade vi ett rådjur på gångbanan.. Han va cool lugn och traskade bara några meter framför. Jag gjorde ingen sak av det utan gick. Tillslut tröttnade han på att ha oss efter sig och gjorde ett skutt mot skogen. Makea stannade hos mig!! När vi kom till området så mötte vi två katter som lekte/bråkade. Makea undrade vad dom gjorde men när både ställde sin och glodde på henne så tyckte hon det va lite märkligt och gick därifrån, hihi. Mötte sedan en katt till (ja det är jäkla mycket aktivitet hos oss på kvällarna, haha!) Som stack med en gång, Makea va lite intresserad men sprang inte efter..


Summan av detta har jag kopplat. Hon är inte ute efter att jaga egentligen. Men när hon sprang där i det höga gräset och lekte och det helt plötsligt pluppa upp en hare som stack i 190 så förstår jag ju egentligen att Makea sprang efter, hon va uppspelt och trodde den ville leka! Men det jag inte gillade var att hon bröt mot mitt komando, det var DÄR haken satt för mig! Hur lekis hon är är så är NEJ ett NEEJ!! Och i och med detta så tyckte hon ju att den lukten av hare var rolig eftersom den lukten betydde att någon ville leka. Hon är ju inte dum.. Men helt klart har Ebba ett finger i spelet!! Hon har ju en jakt instinkt utan dess like, och det är INTE för att hon vill leka, hon jagar för att döda! Utan att tvivla. Hon går inte bara på syn som Makea gör, hon söker upp dom med hjälp av lukt, ljud och syn.


En jagande hund är en för mycket, men henne går det inte att ändra på. Däremot är två jagande hundar OACCEPTABELT!! INte en chans i världen att Makea ska jaga, hon ska kunna gå lös. Så nu blir det inge promenader med dom två tillsammans. Ebba förstör för mycket...


Imorse när vi gick ut en morgon prommis så va hon lös hela tiden. Hon letade inte vilt och stack inte mot ankorna. Hon lyssnade bättre på "kom" och sprang inte lika lång före, efter eller in i skog. Så det får helt enkelt bli hårdare tag, hon är en ängel på utsidan, men det bor allt en liten fan på insidan och den tvekar inte att visa sig... Hon har nog fått vara valp för mycket på promenaderna.. Det funkar inte när dom kommer upp i denna åldern, här lär hon sig gränserna. Och gränser finns..


Ebba har börjat löpa och jagar sina stötar som hon alltid gör. Makea börjar la snart hon med.

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards