Alla inlägg den 13 juni 2008

Av Therese - 13 juni 2008 22:25

Ja, så lång tid har jag jobbat nu, och idag var jag trött haha. Min kära lilla robot har funkat rätt bra faktiskt :)


Träning har det blivit i veckan med. Förutom Ebbas agility i måndags så åkte jag med Makea till lydnaden på tisdag. Kan säga att det var mycket givande för henne. Hon har rätt svårt att koncentrera sig när det är så många andra hundar runt om som jobbar - hon ska ha koll på allt! Och med tanke på att det var ett bra tag sen vi tränade med flera hundar så skötte hon sig ändå rätt bra :) Onsdag hade vi uppehåll och igår körde vi ett "lagom" pass. Nåra inkallningar, vilket hon gör heeelt strååålande!! Kvarsittningar, vilket hon kan ha lite svårt med ibland eftersom hon tycker att "om jag springer nu så kommer jag snabbare fram när matte vänt sig".. därav tränar vi mycket på kvarsittning. Platsliggning gör hon super! Har inte rest sig än ända gång, så jag drar långsamt ut på tiden. Idag blev platsen nästan 1minut tror jag. Det blev även idag många bra inkallningar och hon reste sig inte på en ända kvarsittning! Våra träningar på fot i svängar med både halter och marsch börjar synas rejält! Idag gjorde hon det skitbra! "Vänster om" (både marsch och halt) börjar hon göra riktigt bra nu (den har hon haft svårt med). I "helt om" vill jag ha lite mer fart bara.. Annars är fotgåendet riktigt snyggt! Ställandet börjar bli något grymt bra med! Börjar smått pussla ihop det till ett moment och 8gånger av 10 stannar hon exakt så som jag vill ha det (mitt i steget och med en gång med andra ord ;) )! Apporten är det hon har svårast med.. Inte så att hon inte har föremålsintresse - för det har hon! Och hon väntar och tar den utan problem, men släpper den innan jag sagt loss, alltså hon släpper den med en gång för att få godis.. Hon får dock ingen godis då såklart.. Hon började idag inse lite grann att hon endast får godis när jag sagt "loss" innan hon släpper den, jag säger "loss" rätt snabbt så hon oftast inte hinner droppa den själv. Tänker inte dra ut på det förrän hon riktigt är med på noterna.. Men det känns riktigt som ett utmaning, vill ju absolut inte ha tugg heller! Ebba älskar apporten och är en ängel på det!! Helt suverän i både 1:ans 2:ans och 3:ans apport moment.


Sophie (lillasyster) tränade Ebba idag, det gick rätt bra för att vara så när som första gången. Ebba var lite för het i fotgåendet och låg långt fram, jag tog henne en stund och hade faktiskt lite svårt att få tillbaka henne, men i slutet blev det bra. Gav syster tips på hur hon skulle göra och med olika röstlägen i olika moment etc. Hon verkade tycka det var rätt kul idag. Och imorgon ska vi åka och köpa lite mer agility artiklar! Har ju två smidigt hopfällbara hopp och imorron är det meningen att slalom och kanske tunnel och däck ska införskaffas, vi får se vad det blir! Slalom är väll tänkt i första hand iaf. Så imorron blir det ut och kör också! Syrran ska även få ligga figge åt mig så jag kan träna sök med Mackson. Och snart hoppas jag på lite regn så jag kan lägga spår.


Men nu är jag trött efter en veckas tidigt uppstigande, så NU ska jag SOVA!

Ovido - Quiz & Flashcards