Direktlänk till inlägg 17 juli 2008

GRYMT!

Av Therese - 17 juli 2008 15:12

Igår var jag och Linda med sin finska lapphund på GMBK och tränade. Ville testa Makea i en ny miljö bland andra hundar. När vi kom fram hörde jag snabbt hur alla skotten vällde över fältet, Bra! Skotträning! Det var frenetiskt ihållande skott både på lerduvor och vanligt. Tog ut hundarna, Ebba vet jag ju att hon inte bryr sig ett dugg. Det är nog den allra starkaste skottfasta hunden jag någonsin mött! Och inte vände hon örat till heller. Men förvånade blev jag över Makea, hon brydde sig exakt lika lite som Ebba!! dvs inte alls. inte för att jag trodde att hon skulle göra det men hon har ju tittat på flygplan och sånt (inte av rädlsa) så jag trodde hon skulle undra vart det kom ifrån iaf men ack! Dit ska vi åka mycket mer när det är gemensam platsliggning med skott och sånt, hur bra som helst!


Träningen i övrigt gick lika bra, hon gick helt underbart! I tisdags slarvade hon med snea ingångar och vid sväng-halter etc. Okoncentrerat fotgående var det med. Igår gav hon mig det jag var ute efter. Såå bra! Vi gjorde mycket svängar och sväng-halter åt alla håll, vänstersvängen artar sig bra, tack för tipset gittan :D. Högersvängen har hon lite bråttom i ibland och vid halt då så hamnar hon långt fram men hoppar genast bak.. Vill dock att hon ska hamna rätt första gången, det ska tränas :) Inkallningen och ställandet under gång är lätt en 10:a på nu. Läggandet blir bättre och bättre, hon lägger sig med en gång utan att ta ett endaste steg, men liiite snabbare kan hon nog ;) Apporten artar sig, har börjat köra 2:ans apport för att hon ska hålla den lite längre, hon tycker det är helkul att springa och hämta den, har även börjat få in henne i en ingång med apporten i munnen, hon står vid min sida nu.. Det är faktiskt vårat svåraste moment det där med apporten, hon tycker att allt ska ske så snabbt så hon släpper den så snabbt hon bara kan när hon kommer in till mig, ibland någon meter innan hon är framme, så här har vi att göra, haha. Utmaning har ingen dött av ;). När hon kör 1:ans apport så görs det små framsteg - men dock framsteg! haha. Hoppet tränar vi väldigt sällan, men jättefint är det :)


Ebba fick sig ett litet pass hon med, hon var lite uppstressad av någon (bra!) anledning vilket resluterade i ett jättesnyggt fotgående! *S* Denna hunden behöver bli lite stressad för att få upp fart. Hon var riktigt på hugget och gjorde bra ställanden och lägganden med, men lite långsamt går det. Hon gjorde ett grymt bra hopp-sitt-hopp och (som vanligt) alldeles perfekta apporter. Den här damen ÄLSKAR apport, oavsett om det är klass 1. 2 eller 3- Däremot TOTALVÄGRAR hon metallen, men jaja, min älskade norrman :) Men 10:or på (trä-)apporten i alla klasser den är med i gör hon, hennes favorit är alla klasser, hon tycker om att bara sitta och hålla den, kan gå och hålla den ett helt lydnadspass också. Hon älskar att springa och hämta den - och vem tackar nej när hon får hoppa på köpet!? Hon är så söt :)


Sen öppnade himlen sig - JÄVLAR vad det öste ner. Mamma och EBba gick till bilen. Jag och Maea var kvar, regn har ingen dött av! Hon brukar inte reagera i regn men detta var ett otroligt regn, vilket resulterade i att hon blev lite segare, men det blev nog jag med *S* Passade på att göra en platsliggning i regnet, jag, linda och en annan person med en svart schäfer. Makea fick en ytterkant och låg som en stock, trots att det såg ut som om hon låg i havet *S* Min lilla söta ängel. Hon har rest sig på en platsliggning EN gång sen ja för första gången tog ett steg framåt. Och det var i våras på klubben när jag och någon började prata och det blev för avslappnat. Innan dess och efter dess har hon aldrig rest sig - hittills *S* Hon är underbar, gör allt för att göra rätt. Undrar hur denhär hunden blir när trotsålder kommer in. Ebba glömde allt då - tom sitt eget namn! hahahaha.


Jag kunde absolut inte fått en bättre hund än denna unika galning. Hon ska allt bli en liten lydnads svamp :) Är det något (läs någon) som stoppar oss så ska det nog vara jag.. Makea har nog inga begränsningar.


En lyckad träning som komplement för en kass helg ;) haha.


Gjorde i tisdags även en uppletande ruta vilket hon verkligen börjar fatta den lilla blå! Hon älskar ju som sagt allt jobb som har med näsan att göra (- narkotikahund nästa? Jag nog skulle hon älskat det allt. Och hon skulle bli jäkligt bra med!) i alla fall så la jag 3 olika föremål på samma gång och det behövdes bara tre skick, och snabbt gick det!


Nä nu ska vovvarna få käk. Ikväll ska mamma kanske försöka filma min och Makeas träning, får se om det ser så bra ut som jag upplever det och som bland annat mamma säger ;) Jag är ju lite petig när jag vet vad den lilla blå kan åstadkomma med.


kramen

 
 
Ingen bild

Linda

17 juli 2008 23:49

tack för igår! det var en trevlig träningsstund trots regnet:)

 
Ingen bild

Gittan

18 juli 2008 00:29

Du är duktig på att träna dina jyckar du!
När är första starten..??? *FNISS*

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Therese - 28 september 2008 16:54

Kommer inte ha kvar denna som standard blogg. Den kommer vara länkade fårn hemsidan tills jag fått min nya dator och uppdaterar hemsidan.   LÄNKA OM TILL MIN NYA BLOGG!!   http://ebbamakea.blogg.se/   söta änglar sussar sött <3 Makea är 10veckor ...

Av Therese - 28 september 2008 13:03

Makea har börjat kaxa till sig som bara den och har klättrat över Ebba i rang. Hon vaktar sina saker med livet. Speciellt sina ben. Idag tex, nu på morgonen så låg hon och jag i sängen, hon vid fotändan. Jag kollade på TV och Ebba vaknade ur mammas s...

Av Therese - 27 september 2008 15:23

ja inte för evig då kanske men det var Makeas livs sista valputställning! Och jag är nöjd med avslutningen och snart redo för den stora världen :P Vi var 6st tappra aussieägare som satt och frös i den starka kalla höstvinden. Domaren var försenad och...

Av Therese - 25 september 2008 10:48

Ibland kan man få en sån där stund på promenaden då man bara sätter sig på huk och myser med hundarna. Klappar om och viskar i örat hur fina dom är och hur mycket dom betyder för mig. Sånna dagar har jag, och jag tycker det är viktigt. Man ser hur he...

Av Therese - 24 september 2008 09:17

Japp, halkan är fixad! Det var jäkla kul!! Men det blir aldrig dåligt när man sätter Tezze i en bil utan vuxen där hon får gasa, bromsa, slira och snurra hur mycket som hellst med en bil! KAN det bli mer RÄTT!?! Nää... hihi. Körlektion har jag nu om ...

Ovido - Quiz & Flashcards