Alla inlägg den 24 mars 2008

Av Therese - 24 mars 2008 15:13

Igår när det snöade var jag ute och tränade en höglöpande Ebba.. Det gick över förväntan faktiskt och det enda som egentligen strulade lite var rutan. Det andra gick väldigt bra. Måste ge ett extra push för ställandet i inkallningen, det börjar arta sig til något riktigt snyggt! Asså rutan gick ju också men det är det första skicket som aldrig går,, sitter fast där. Ingen som har något tips? När det är snö ute, och speciellt igår när det snöade så är Ebba en rolig normann att jobba med. Det är nämligen den bästa belöningen som finns för min hund! Hon gör det hon ska utan att jaga flingorna men som ett "slut" säger jag då "ta snön" så sticker hon som en kanonkula och hoppar i luften och ska ta alla flingor, då är hon den lyckligaste hunden som någonsin funnits!


Idag var det ringträning med Lilleman. Vi har tränat på stå under helgen och det visade hon att hon kunde idag *stolt* hon skötte sig EXEMPLARISKT! Står stilla (för det mesta, haha) och ställer sig fint. Hon går snyggt med, drar inte ett skvatt :) Min lilla virvelvind kan allt hålla sig lugn. Det vi ska träna på MYCKET nu är tandvisning av okända människor. Jag fick även ställa Zazib och Alice (shelties) när mitt monster somnade, haha. Det gick bra det med :)


Det är många som tror att Makea är en hane. Hon är så stor, hon har sån kraftig fin benstomme och väger faktiskt nästan 9kilo! Så för hennes storlek är det många som tror att hon är en hane :P Men när jag säger att det är en tik så säger dom "men guud sicken läcker benstomme hon har då'" haha. Kul :P


Bilder från dagen finns på pixbox, inte många men..


Nu ska jag köra igång Ebbas tärning riktigt!! Jag och Hanna har bestämt att debutera (jag i klass 2 och Hanna i klass 1) i maj så nu gäller det att träna!


**************************************************
*************

17.50

- Har nu vart ute och tränat Ebba men fick avsluta pga av det snöade så jäkligt så jag inte ens såg hunden vid inkallningen! Men vi hann med ett bra pass. Jag körde den första inkallningen som tävling och hon va skitbra! Mycket nöjd med hur ställandet har blivit! :) Sen rutan, FÖRSTA skicket gick perfekt!! Hade sköldpaddan i rutan men med all den snön så kvittade la det. Nöjd va jag iaf :) Körde tre rutor (de sista två utan sköldis) och dom satt som en smäck! Fotgåendet gick bra, som vanligt nu för tiden :P Och apporten är jag rejält impad över! Att skicka ut en apport en 10meter i 1½ decimeter snö så den inte syns för 5öre och Ebba sticker som en kanon och utan att dalta sticker ner hela fejset i snön och plockar upp den och springer som en kanon tillbaka till mig, fastän hon knappt ser för hon ser ut som en snögubbe, hela huvudet fullt med snö, och apporten där inne. Gud va jag skratta, och MASSA beröm!!


Det som sket sig lite idag va nog fjärren. Det kom nämligen en settervalp (äldre än Makea) som bor lite ovanför oss och den gick på Ebbas gräsmatta och det gillade hon inte riktigt så hon stirrade blint på den, men satt kvar.


Lägger in lite bilder på  hur det såg ut under passet :P

Under tak så gott det gick :P

Det.... SNÖADE verkligen!! Så gott folk: God Jul! hahaha

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards