Direktlänk till inlägg 11 augusti 2008

I'M BACK!!

Av Therese - 11 augusti 2008 17:17

Igår landade jag, till fot - men huvudet är kvar där.


Skottland var något HELT OTROLIGT!!! Inte nog med att jag åkte med världens i särklass bästa sällskap och att vi hade världens i särklass roligaste tripp så hade skottland världens i särklass vackraste landskap! Och ett grymt trevligt folk.


Det hela började på flygplatsen i säve. Dom hade ropat upp vårt flyg och alla.. utan en, stod i kön för att komma ut och kliva på flyget. Men vart var Lars-erik??? Han hade kollat fel på tiden men med vår kära ordförande Anki's hjälp och charm så kunde han få åka med iaf! Flygturen gick bra, även för Hanna som flög för första gången ;) Flyget var i tid och nu återstod bara att ta våra hyrbilar och bege oss på en ca 2½ timmars lång bilfärd mot Bobby... TRODDE VI JA!! Inte nog med att det hade blivit fel med bilarna vilket försenade oss typ 1½timme så var vägen dit inte lika lätt som den skulle. GPS'en hittade inte till Ettrick men den hittade Ettrick Bridge. Det tänkte vi att det ligger ju nära så vi körde på det. Efter flera mil på en väg osm var lika brde som en svansk cykelbana typ och som gick ner och upp för alla kullar så tog det något längre tid än beräknat. Väl framme i Ettrick bridge gick vi in till en pub och frågade vart vi skulle nu. Jo TILLBAKA uppför en kulle stor som jag vet inte vad och svänga åt ett annat håll. Väl framme, SENT på kvällen och efter 7timmars bilfärd hamnade vi på en grymt gullig gård mitt ute i ingenstans. men med den utsikten och allt så gjorde det inget! Och med Shila i köket ropa att maten är klar om 10 minuter så kände man sig bara som en lyckost..


På fredagen började det. Efter en mastodont frukost så bar det ut till kullarna för att valla. Bobby har ca 2000 får. Varav ca 20 tyvärr hade drunknat i en översvämning från forsen dagarna innan vi kom. På schemat stod det lång skick för Ann och Sally, Ann kommer från australien och Sally från USA och dom hade vart där i någon vecka och ska vara där till någon gång i september för att träna för Bobby inför tävlingar som skulle gå i skottland. kan inte annat än att säga att jag är så jävla impad. Att kunna styra en hund som är typ 400-500 meter uppe på en kulle och vallar får är inte dåligt. Dessutom genom visselpipa...  Man såg knappt hunden asså. MÅTTLIGT imponerande. Har aldrig sett något bättre. Om dom mot förmodan ibland la in ett muntligt komando var det inte mycket högre än i samtalston. Och visst fan hörde hunden det. varför står då vi senskar (över lag) och på 20-25 meters avstånd och ropar "HIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIT" nere från tårna för att hunden ska "höra", visst fan hör den iaf. Den ska bara VILJA höra. Ändring... -.-


Efter det drog vi in till Langholm. Kollade runt lite, shoppade lite och sen drog till krogen vid Ettrick. Där blev det ståhej med högljudda svenskar :) God mat och fin fint firande av min födelsedag med sång, dricka och presenter. MYCKET gullig :) Dom är så goa mina kära CDF:are <3 Kan dock meddela att om ni är i skottlande england eller liknande och funderar på att ta en cider. GLÖM DET, fortare än tanken kom! Det var det äckligaste!!! Smakar... som jag vet inte vad. Några sa dock att en sak som hette Chansey eller nått var helt OK. Jag och Hanna testade den. Blev dock chockade när servitören fyllde mitt glas. Halva Sweppers - resten ÖL!! Fytti fasen. Gick bra en stund men blev sedan illamående. Jaja KUL hade vi iaf!


Lördagen bestod av mer vallning- Dels av an's, Sally's och Bobbys hundar uppe i backen. Men Bobby höll på att lära in grunder i Ann's unga hane på 11månader. Helt suveränt! Han är en grym hundtränare. Kör dock helt tvärt emot oss mesiga svenskar. Nä här lektes det inte med bollar, det gjorde man bara som valp. Och godis vet inte dom hundarna vad det är. men när Bobby, sällan, sa ett "good boy" i lugn harmonisk ton och gav en snabb liten klapp på hundens huvud så lös hela hunden! Inte fan ville den ha en BOLL!! Och gjorde hunden minsta fel så skulle den fan få veta att det var FEL! Men han behövde alltid bara säga till EN gång.... Det ni...


Efter vallningen bar det av till en LITE större stad - MOFFAT (världens roligaste namn)! Mycket fina affärer och en mycket mysig liten by. Det  blev även chips (som minsann inte fanns i normal storlek. Antingen fick man köpa en minipåse med 10 chips i, eller en påse men 21st MINIPÅSAR I!!!) och dricka då vi inte orkade ut till någon pub eftersom vi skulle packa och upp 4 på morgonen dagen efter. Lite samling då även gruppen som bodde på B&B längre bort kom in och vi tjötade med Bobby. Intressant att höra hans teori om träning och allt. MYCKET intressant. han hade rätt i allt han sa! Även när han sa att svenskar är det mesigaste landet på hndträning :P Det tror jag med. Inte för att det inte funkar!


Klockan 4 ringde klockan på söndagen. vid 5 var vi iväg. Tog den rätta vägen denna gången ;) Var framme vid flyget tidigt, innan 9 tror jag. Han shoppa loss rejält där :D Flyget blev försenat pga av oväder på havet. Det försvann dock inte så han fick ta en omväg - holland, danmark och upp. Lite gumpigt och så men det gick jättebra :) Hanna fick dock ett väldigt lågtryck i sitt huvud hahaha.


Det bästa av allt var att Skottland var precis som jag tnkt mig. Som 101 dalmatinerna. Gamla hus (även de nybyggda i gammal stil). Allt i sten. Stenmurar runt hagarna, Får på vägen, fina söta detaljer inomhus, skottska gubbar med mustach och keps (typ basker) och klädda i gröna rockar och sånt. Landskapet var vackrare än tänkt. Det var HELT OTROLIGT!!! Lätt att jag ska återkomma, i en längre resa och se mer.


Maten var det bästa jag ätit. Och till varje måltid hade Shila bakat otroliga efterrätter!!! *MUMS* Sån service.


Det finns mycket mer att berätta men jag orkar inte skriva längre. Men jag har fått med mig oförglömliga minnen och vi har haft jävligt kul och skrattat så mycket att jag har träningsvärk i magen.


TACK CDF!!! Detta får vi göra om med råge!!


Bilder finns (ca 400st) men jag har itne hunnit/orkat lägga in dom. Men dom kommer!!


hej svej!

 
 
Ingen bild

Linda

12 augusti 2008 07:35

Ja! Skottland är bedårande vackert...har varit där för mååååånga år sedan.Kul att ni fick med er hem nyttiga saker på näthinnan.Det skall bli kul att se alla bilderna sedan.Kram

 
Ingen bild

Gittan

12 augusti 2008 12:11

"Basker"......*ASG* KEPS!
Jo,en oförglömlig & lärorik resa var det. Har skrivit ett långt mail & tackat från oss alla.

 
Nadia

Nadia

17 augusti 2008 19:39

Ett jätte grattis till dig och Makea!! Var inne och kolla bilderna på Lindas blogg och Makea ser jätte fin ut...
Ses vi till helgen på Västkustvalpen?
Kramar Systeryster med matte

http://nadiacaddy.wordpress.com

 
Jenny & Vixhen

Jenny & Vixhen

17 augusti 2008 21:32

Massor av grattis till era fina resultat ;0) Såg även jag bilder på Makea på Lindas sida. Hon är bara såå fin!
Kram

http://fjodorochvixhen.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Therese - 28 september 2008 16:54

Kommer inte ha kvar denna som standard blogg. Den kommer vara länkade fårn hemsidan tills jag fått min nya dator och uppdaterar hemsidan.   LÄNKA OM TILL MIN NYA BLOGG!!   http://ebbamakea.blogg.se/   söta änglar sussar sött <3 Makea är 10veckor ...

Av Therese - 28 september 2008 13:03

Makea har börjat kaxa till sig som bara den och har klättrat över Ebba i rang. Hon vaktar sina saker med livet. Speciellt sina ben. Idag tex, nu på morgonen så låg hon och jag i sängen, hon vid fotändan. Jag kollade på TV och Ebba vaknade ur mammas s...

Av Therese - 27 september 2008 15:23

ja inte för evig då kanske men det var Makeas livs sista valputställning! Och jag är nöjd med avslutningen och snart redo för den stora världen :P Vi var 6st tappra aussieägare som satt och frös i den starka kalla höstvinden. Domaren var försenad och...

Av Therese - 25 september 2008 10:48

Ibland kan man få en sån där stund på promenaden då man bara sätter sig på huk och myser med hundarna. Klappar om och viskar i örat hur fina dom är och hur mycket dom betyder för mig. Sånna dagar har jag, och jag tycker det är viktigt. Man ser hur he...

Av Therese - 24 september 2008 09:17

Japp, halkan är fixad! Det var jäkla kul!! Men det blir aldrig dåligt när man sätter Tezze i en bil utan vuxen där hon får gasa, bromsa, slira och snurra hur mycket som hellst med en bil! KAN det bli mer RÄTT!?! Nää... hihi. Körlektion har jag nu om ...

Ovido - Quiz & Flashcards