Direktlänk till inlägg 3 augusti 2008

Fullt ös!!

Av Therese - 3 augusti 2008 19:20

Ja det sista dagarna har det vart fullt ös som gäller.


Torsdag: Jag och mamma hade en utekväll. Vi åt på resturang, supergod mat! Sen shoppade vi lite och avslutade kvällen med att se filmen Mamma Mia! på bergakungen. Kan ju säga att den filmen var av hög klass! Något roligare har jag inte sett på flera år!!! Jag skratta så jag hade ont i magen efteråt. Det mest chockartade asgarvet var i slutet när jag såg något jag ALDRIG trodde jag skulle få se. Stellan skarsgård dansar och sjunger i glittriga TAJTA trikåbrallor och en tröja som jag vet inte vad!! Jag fick kämpa för att inte kissa på mig eller ramla till golvet. Kan LÄTT rekomendera denna filmen! Huuuur bra som hellst!


Fredag: Efter jobbet stack vi direkt till landet då det var tänkt att jag skulle få en helg med sol och bad. Vi la oss på stranden och Ebba och Makea var helt galna, ja Makea tog la som vanligt priset med att vara värst av dom värsta. Hon fullkomligt ÄLSKAR havet och springer rakt ut, hoppar som en kängru när vattnet blir lite högre och sen simmar hon när botten tillslut försvinner.. Detta i timmar............. Och inte nog med det så skulle hon springa omkring och doppa ner HELA huvudet, alltså dyka, till botten för att dra upp sjögräset.. Ja, finns det något normalt i denna formel 1 hund?... Tvivlar... Fick RIKTIGT fina bilder, ska ta och fixa dom och lägga ut på pixbox så snart som möjligt. Fick även se en Säl på stranden, dock hade familjen gått hem och hade kameran med sig.. Men Micke räv kom och hälsade på på tomten morgonen efter!


Lördag: Ja det regnade ju så någon solsemester för mig blev det ju knappast. Vi åkte hem på morgonen för att ladda upp och senare dra ner till kullavik för att för första gången presentera FÅR för Makea. Vallning är något jag inte kommer att tävla i men kan vara kul att testa. Svårt att få bra kontakter men på denna gården fick jag det och vi är hjärtligt välkomna tillbaka. Jag trodde ärligt att Makea skulle fega ur av att gå så nära får, hon har ju aldrig sett sånna och hon kan vara väldigt försiktig.  Först fick vi ha fåren i fålla och gå runt med hunden. Makea tyckte det var måttligt roligt och ville hellre äta fårskit. Efter lite paus för att smälta det så släpptes fåren ut och vallades till en del av hagen. Där skulle jag gå i en måne runt dom med Makea. Hon tyckte det var sådär kul och hade lite annat för sig samtigit. När vi sedan skulle närma oss några steg och fårskallarna började röra på sig så blav makea genast mer intresserad. Efter lite paus till så vallades fåren till mitten av hagen där jag släppte Makea och skulle testa ballansera fåren mellan oss. Lättare sagt än gjort med en hund som springer i 590!!! Men Makea fattade vad fåren var till för och alla som tittade på sa genast att "shit, där trillade 5öringen ner!". Det som var mindre bra (men som dock typ alltid händer med unga hundar) var att hon inte visste vad varken sitt eller ligg var. Men inte hårdare tag fick tas och hon kopplade sakta att man även ska lyssna i fårhagen. Detta är helt klart något Makea tyckte var spännande och något som vi så tacksamt har möjlighet att testa igen!! Tack så grymt mycket Mikaela för chansen till detta och Gertrud för att vi får komma igen!!


Efter detta trillade vi in hos Tina uppfödare och lukta fårskit ;) Tack Tina för en trevlig kväll ! Makea hade sovit en kvart i bilen så hon var lite små seg men tackade inte nej till flera timmars lek med Kissy, dom gillade verkligen varandra. Makea fick även se hästar men reagerade inte så mycket på dom, så hon är nog en liten cool tjej ändå. Inte rädd för djur iaf ;)


Söndag: Ja lite trötta och sega och Makea hade lite träningsvärk efter helgens uppståt men vi for en liten sväng till U-SM för att kolla in det. nyttig miljöträning. Och båda hundarna skötte sig. Lite störtskurar kom emellanåt men ändå lite fint väder.


Som sagt. Bilder kommer från både havet och fårhagen. Mamma filmade oss lite grann i fårhagen med så om jag klurar ut hur man lägger in det så kanske även en sån snutt kommer in :P


Om 4 dagar åker jag till skottland för ännu mera vallning och om 5dagar fyller lilla jag 18!!!!!!!!!!! Grym vecka med bara 3dagars jobb :)


ha de folket!!


**************************************************
*********************

BILDER LIGGER UTE NU HÄR!!!!!

**************************************************
*********************

 
 
Gittan

Gittan

5 augusti 2008 10:54

- Då har du iaf EN bra & trevlig lärare !
Kul med vallningen!
Jaaaa...SNART åker vi!! Tjhoooo....!!!

http://www.gittantholin.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Therese - 28 september 2008 16:54

Kommer inte ha kvar denna som standard blogg. Den kommer vara länkade fårn hemsidan tills jag fått min nya dator och uppdaterar hemsidan.   LÄNKA OM TILL MIN NYA BLOGG!!   http://ebbamakea.blogg.se/   söta änglar sussar sött <3 Makea är 10veckor ...

Av Therese - 28 september 2008 13:03

Makea har börjat kaxa till sig som bara den och har klättrat över Ebba i rang. Hon vaktar sina saker med livet. Speciellt sina ben. Idag tex, nu på morgonen så låg hon och jag i sängen, hon vid fotändan. Jag kollade på TV och Ebba vaknade ur mammas s...

Av Therese - 27 september 2008 15:23

ja inte för evig då kanske men det var Makeas livs sista valputställning! Och jag är nöjd med avslutningen och snart redo för den stora världen :P Vi var 6st tappra aussieägare som satt och frös i den starka kalla höstvinden. Domaren var försenad och...

Av Therese - 25 september 2008 10:48

Ibland kan man få en sån där stund på promenaden då man bara sätter sig på huk och myser med hundarna. Klappar om och viskar i örat hur fina dom är och hur mycket dom betyder för mig. Sånna dagar har jag, och jag tycker det är viktigt. Man ser hur he...

Av Therese - 24 september 2008 09:17

Japp, halkan är fixad! Det var jäkla kul!! Men det blir aldrig dåligt när man sätter Tezze i en bil utan vuxen där hon får gasa, bromsa, slira och snurra hur mycket som hellst med en bil! KAN det bli mer RÄTT!?! Nää... hihi. Körlektion har jag nu om ...

Ovido - Quiz & Flashcards